Project Zon en SV Wippolder
Project Wippolder x ZON
ZON #samengroot campagne om nieuw personeel te vinden voor de kinderopvang
Wat de marketingvraag van de opdrachtgever was:
Kinderopvangorganisatie ZON is sponsor van sportvereniging SV Wippolder. Ze wilden graag nieuwe pedagogisch medewerkers en stagiaires aantrekken. Eerst ging de opdracht vooral over het beter zichtbaar maken van ZON als sponsor, maar later veranderde dat. De echte opdracht werd toen: bedenk een goede wervingscampagne om nieuw personeel te vinden via social media.
Hoe wij als groep het hebben aangepakt:
We bedachten
een socialmediacampagne in drie stappen.
In de eerste stap onderzochten we hoe mensen denken over werken in de
kinderopvang. Dat deden we door reacties en berichten op social media te
verzamelen.
In de tweede stap maakten we zelf berichten en filmpjes die lieten zien hoe het werk echt is. We wilden laten zien dat het werk leuk, belangrijk en afwisselend is. Deze berichten plaatsten we vooral op Instagram, omdat daar onze doelgroep actief is.
In de derde stap organiseerden we een meeloopdag bij ZON. We maakten daar video-opnames van en gebruikten die om aan anderen te laten zien hoe het er in het echt aan toe gaat. Zo kregen mensen een eerlijk beeld van de werkomgeving.
Wat mijn individuele werkzaamheden waren:
Ik hielp met het bedenken hoe we de campagne gingen opzetten. Ook maakte ik een plan voor de inhoud van de berichten, zodat duidelijk was wat we wilden laten zien en vertellen. Verder werkte ik mee aan het filmen en monteren van de video's van de meeloopdag. Daarnaast hielp ik ook mee met het plannen en regelen van de communicatie rondom de campagne, zodat alles op tijd en goed werd uitgevoerd.
Wat het resultaat voor de opdrachtgever was:
De campagne zorgde ervoor dat meer mensen kinderopvang ZON leerden kennen, vooral studenten en jonge mensen die werk zoeken. Ook kwam ZON beter over als een leuke en fijne organisatie om bij te werken. Door de filmpjes en berichten kregen mensen een positief en realistisch beeld van het werk. Dit zorgde voor meer interesse in een baan bij ZON én een sterker imago van de organisatie.